TEST 4 SZKLANEK MEARESA STAMEYA NA ZAPALENIE PROSTATY

Zapalenie prostaty jest  popularnym problemem urologicznym wśród mężczyzn i może dotyczyć panów w każdym wieku. Szacuje się, że nawet 35-50% mężczyzn w ciągu całego życia może doświadczyć objawów zapalenia prostaty. Do najczęstszych objawów przewlekłego zapalenia prostaty należą:

• ból, dyskomfort w okolicy krocza
  • pieczenie w cewce moczowej
  • częstomocz, parcie na pęcherz, nykturia, osłabienie strumienia moczu
  • bóle w prąciu, jądrach, zdarza się, ze ból może promieniować do okolic krzyżowych

Ból oraz dyskomfort w kroczu, mogą występować w sposób przewlekły prowadząc do objawów psychogennych, takich jak: obniżony nastrój, lęk czy nawet depresja. Skutkiem takich dolegliwości mogą być zaburzenia erekcji.

KLASYFIKACJA ZAPALEŃ STERCZA

W urologii stosuje się klasyfikację zapaleń stercza składająca się z 5 następujących typów:

• Typ I – Ostre bakteryjne zapalenie stercza
  • Typ II – Przewlekłe bakteryjne zapalenie stercza, charakteryzujące się nawrotowymi infekcjami układu moczowego
  • Typ III A – Zapalny, przewlekły zespół bólowy miednicy
  • Typ III B – Niezapalny przewlekły zespół bólowy miednicy (prostatodynia)
  • Typ IV – Bezobjawowe zapalenie stercza – stwierdzanie przypadkowo w badaniu histopatologicznym.

W celu dobrania odpowiedniej formy leczenia zapalenia prostaty, konieczna jest profesjonalna diagnostyka, przeprowadzona przez lekarza  urologa. Jednym z podstawowych narzędzi, od których powinno rozpocząć się diagnostykę przewlekłych stanów zapalnych stercza  jest Test 4 szklanek Mearesa Stameya, powszechnie znany jako klasyczny „test 4 szklanek”. Badanie rekomendowane przez Europejskie Towarzystwo Urologicznie, niestety pomijane w codziennej praktyce urologicznej, ze względu na jakiego czasochłonność.

TEST 4 SZKLANEK MEARESA STAMEYA  –  PRZEBIEG BADANIA

Test 4 szklanek Mearesa Stameya polega na wykonaniu posiewu moczu z 4 próbek:

• początkowe 5-10 ml moczu
  • środkowy strumień moczu
  • wydzielina stercza (pobranie materiału po masażu stercza, który wykonywany jest przez lekarza urologa podczas badania)
  • 2-3 ml moczu pobranego z początkowego strumienia (po masażu stercza)

Pierwsza próbka przedstawia florę cewki moczowej, druga florę bakteryjną moczu z pęcherza, a trzecia i czwarta próbka reprezentują florę gruczołu krokowego (prostaty).

Procedura ta pozwala na zbadanie flory bakteryjnej cewki moczowej oraz stercza.

Dzięki diagnostyce na podstawie Testu 4 szklanek Mearesa Stameya, specjalista urolog może odpowiednio określić rodzaj zapalenia prostaty oraz zaproponować odpowiednią formę leczenia np. antybiotykoterapię lub leczenie zapalenia prostaty metodą STORZ ESWT.

TEST 4 SZKLANEK MEARESA STAMEYA  –  ZALETY

• test 4 szklanek jest bezbolesny i nieinwazyjny
  • test Mearesa-Stameya jest badaniem bardzo dokładnym i miarodajnym
  • badanie jest rekomendowane przez Europejskie Towarzystwo Urologicznie