ZABURZENIA EREKCJI, IMPOTENCJA OBJAWY

Najłatwiejsze do zaobserwowania objawy impotencji, które często są bagatelizowane przez pacjentów, to znaczące wydłużenie czasu wymaganego do uzyskania erekcji oraz niemożność utrzymania erekcji przez całą długość trwania zbliżenia seksualnego. Jeżeli uzyskanie erekcji w intymnej atmosferze, pomimo odczuwalnego podniecenia i odpowiedniej stymulacji staje się problematyczne, a wzwód jest niepełny, krótkotrwały lub zanika przed osiągnięciem spełnienia, należy mieć świadomość, że najprawdopodobniej są to objawy zaburzeń erekcji.

impotencja objawy, objawy impotencji, zaburzenia erekcji objawy, objawy zaburzeń erekcji

SPIS TREŚCI

1. ZABURZENIA EREKCJI, IMPOTENCJA OBJAWY CD.

2. ZABURZENIA EREKCJI, IMPOTENCJA OBJAWY A DIAGNOSTYKA

ZABURZENIA EREKCJI, IMPOTENCJA OBJAWY CD.

Obniżona satysfakcja z życia seksualnego, unikanie intymnych zbliżeń oraz osłabione reakcje na stymulację seksualną to także charakterystyczne objawy impotencji. Trzeba zaznaczyć, że pomimo tego, iż niektóre objawy można postrzegać jako jednoznaczne indykatory danego podłoża problemu, zaburzenia erekcji często powstają na skutek dwóch lub więcej koegzystujących patologii. To właśnie z tego powodu niezmiernie ważne jest przeprowadzenie pełnej diagnostyki, pozwalającej na wykluczenie lub potwierdzenie wszelkich możliwych przyczyn dysfunkcji seksualnej oraz wdrożenie odpowiedniej formy leczenia.

ZABURZENIA EREKCJI, IMPOTENCJA OBJAWY A DIAGNOSTYKA

Pomimo tego, że najczęstszym i najłatwiej dostrzegalnym objawem impotencji jest problem z uzyskaniem wzwodu, informacja o tym kiedy i w jakich sytuacjach pojawiają się objawy zaburzeń erekcji jest niezwykle cenna pod względem diagnostycznym.

Jeżeli mężczyzna odczuwa dyskomfort psychiczny gdy ma znaleźć się w sytuacji intymnej może sugerować to zaburzenia erekcji o podłożu psychologicznym lub mieszanym. Do podobnych wniosków można dojść gdy mężczyzna wyraża niezadowolenie z jakości swoich stosunków seksualnych lub relacji ze swoją partnerką lub partnerem. Podłoże psychologiczne można także podejrzewać u mężczyzn, którzy nie mają problemu z uzyskaniem erekcji w trakcie masturbacji, u których występują wzwody poranne, lub tych u których zaburzenia erekcji były obecne od inicjacji seksualnej. W diagnostyce tego typu objawów najważniejsze są specjalnie dobrane psychologiczne testy diagnostyczne oraz wywiad przeprowadzany przez psychologa-seksuologa klinicznego.

W przypadku gdy objawy zaburzeń erekcji miały nagły początek lub stopniowo nasilały się od pewnego momentu, można podejrzewać, że przyczyną są zaburzenia hormonalne lub proces chorobowy (np. zapalenie lub przerost gruczołu krokowego). W przypadku  pacjentów, u których zaobserwowano tego typu objawy najważniejsza jest diagnostyka laboratoryjna oraz badanie fizykalne przeprowadzane przez lekarza urologa.

Jeżeli u pacjenta współwystępują inne choroby takie jak: choroba wieńcowa, cukrzyca, miażdżyca lub nadciśnienie tętnicze wskazuje to na naczyniową przyczynę impotencji. Zaburzenia erekcji na tle naczyniowym można podejrzewać także u nałogowych palaczy, u których na skutek nikotynizmu upośledzona zostaje funkcja śródbłonka naczyń krwionośnych oraz ich zdolność do prawidłowego rozkurczania się. Ocenę naczyniowego podłoża problemu stanowi badanie USG Doppler naczyń doprowadzających i odprowadzających krew do prącia z podaniem środka wywołującego erekcję. W trakcie badania możliwa jest ocena  prędkości przepływu krwi w układzie naczyniowym prącia oraz pośrednia ocena stanu śródbłonka naczyń.