TERAPIA TESTOSTERONEM

Niski poziom testosteronu to przypadłość, która występuje głównie u mężczyzn w wieku 45+ ale może także pojawić się u młodszych mężczyzn. Niski testosteron najczęściej związany jest z tzw. andropauzą, czyli męskim odpowiednikiem kobiecej menopauzy. Testosteron to hormon płciowy produkowany w ciele mężczyzny w jądrach. Jego poprawny poziom jest niezwykle ważny ponieważ reguluje on miedzy innymi rozwój narządów płciowych oraz drugorzędnych cech płciowych takich jak kształt sylwetki czy owłosienie ciała. Poziom testosteronu ma również wpływ na samopoczucie, sprawność intelektualną oraz popęd seksualny.

Z wiekiem poziom testosteron u mężczyzn systematycznie zaczyna spadać. Terminem, który został przyjęty jako nazwa tego zjawiska jest „andropauza”. Początki tego procesu można zaobserwować  już po przekroczeniu wieku 25 lat. Szacuje się, że w okresie od 25 do 60 roku życia mężczyźni tracą nawet do 70% testosteronu obecnego w organizmie.

NISKI POZIOM TESTOSTERONU – OBJAWY

Najczęstsze objawy niskiego poziomu testosteronu to: brak energii, przerzedzenie owłosienia oraz obniżony popęd płciowy. W niektórych przypadkach niski testosteron może spowodować problemy z uzyskaniem erekcji, spadek masy mięśniowej oraz pojawienie się większej ilości brzusznej tkanki tłuszczowej. Niedobór testosteronu wpływa również na zdrowie psychiczne mężczyzny, niedobór tego hormonu może powodować obniżenie nastroju, zmęczenie, problemy z koncentracją, problemy z pamięcią, nerwowość oraz stres. Trzeba zaznaczyć, że andropauza nie jest chorobą. Jednak w większości przypadków związane z nią dolegliwości znacząco obniżają komfort życia mężczyzny.

Obniżeniu poziomu testosteronu można skutecznie zapobiegać. Właściwości prewencyjne przypisuje się głównie zdrowemu stylowi życia – najważniejsza jest aktywność fizyczna oraz odpowiednio dobrana dieta. Niestety spadek testosteronu można także przyśpieszyć, jego głównymi „zabójcami” są: używki (alkohol i papierosy), niewłaściwa dieta, otyłość oraz brak aktywności fizycznej. Na wczesne obniżenie poziomu testosteronu wpływ mogą mieć również predyspozycje genetyczne, niektóre choroby przewlekłe np. cukrzyca oraz nieprawidłowo stosowana suplementacja hormonozastępcza.

NISKI POZIOM TESTOSTERONU – METODY LECZENIA

Panowie, którzy zaobserwują u siebie wyżej wymienione objawy powinni rozważyć wykonanie diagnostyki laboratoryjnej oraz konsultację z lekarzem w celu rozważenia rozpoczęcia terapii pozwalającej na wzmożenie naturalnej produkcji testosteronu lub jego suplementacji. Niski poziom testosteronu można skutecznie podwyższyć jednak należy pamiętać, że obydwie dostępne w Polsce metody terapii są ingerencją w gospodarkę hormonalną organizmu i z tego powodu należy w ich trakcie pozostawać pod stałą opieką lekarza prowadzącego.

W VEDI CLINIC andropauza leczona jest pod opieką lekarza urologa, a stosowana przez naszą klinikę forma terapii zapewnia szybki i kontrolowany wzrost poziomu testosteronu, bez efektów ubocznych, które występują gdy stosowane są klasyczne metody suplementacji hormonalnej.