crossfit

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na zdrowy styl życia, wiąże się to nie tylko z przykładaniem dużej wagi do zdrowej, zbilansowanej diety ale też do aktywności fizycznej. Jesteśmy coraz bardziej świadomi ale mamy też mniej czasu, żyjemy szybko i intensywnie. Dlatego wiele osób poszukuje praktycznej i szybkiej metody utrzymania dobrej formy. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi nowa forma sportu czyli crossfit. Jest to bardzo intensywny rodzaj treningu, który charakteryzuje się ciągłą zmiennością ćwiczeń oraz organizacją na zasadzie interwałów.

crossfit

Na czym polega crossfit?

To trening funkcjonalny, wykorzystujący elementy gimnastyki, podnoszenia ciężarów oraz ćwiczeń z wykorzystaniem własnej masy ciała. W ciągu godziny ćwiczeń można spalić nawet ponad 1000 kalorii, ponieważ crossfit niesamowicie pobudza metabolizm, angażując całe ciało. Ta forma aktywności wywodzi się z tak zwanego bootcamp’u (ang. obóz dla rekrutów) czyli bardzo wymagającego, a wręcz morderczego obozu szkoleniowego dla przyszłych żołnierzy amerykańskiej armii. Crossfit zyskuje wielu zwolenników, ponieważ w stosunkowo krótkim czasie można osiągnąć widoczne efekty, a to dzięki temu, że trening jest funkcjonalny i angażuje całe ciało. Wystarczy ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 20 minut. Należy dodać, że poprzez krótki czas trwania oraz ciągłą zmienność ćwiczeń, trening nie jest nudny. Najczęściej ten sport uprawiany jest w klubach (są w każdym większym mieście w Polsce)  w grupie 6-12-osobowych, co dodatkowo zwiększa motywację. Jednak jeśli nie ma się dostępu do takiego klubu, można ćwiczyć samodzielnie w domu, pobierając plany treningowe z Internetu i ćwicząc z wykorzystaniem własnej masy ciała. Nie jest to jednak dobry pomysł dla osób, które nie maja doświadczenia w tego typu ćwiczeniach.

Czy crossfit jest dla każdego?

Wydawałoby się, że crossfit jest doskonałą opcją dla każdego, kto chce zadbać o formę, jednak ze względu na bardzo dużą intensywność są pewne ograniczenia. Po pierwsze, jeśli chce się rozpocząć przygodę z crossfitem, warto wcześniej zadbać o jakąkolwiek aktywność fizyczną np. bieganie czy pływanie przez minimum miesiąc, aby nabrać kondycji. Po drugie, trening może być inwazyjny, to znaczy istnieje duże ryzyko kontuzji, dlatego zanim zdecydujesz się na podjęcie działania, warto skonsultować się z lekarzem czy ten sport jest dla ciebie bezpieczny, szczególnie jeśli wcześniej pojawiały się już kontuzje. Po trzecie, crossfit w skrajnych przypadkach obarczony jest ryzykiem rabdomiolizy, czyli dosyć rzadkiej kontuzji, której ulegają osoby, ćwiczące często i z dużą intensywnością. Kontuzja ta polega na uszkodzeniu tkanki mięśniowej, co może powodować przedostawanie się do krwi wolnej mioglobiny, która może nawet uszkodzić nerki. Do głównych objawów należą sztywność mięśni oraz ich puchnięcie i ogólne poczucie przemęczenia. Podsumowując, crossfit jak każdy inny sport ma swoje wady i zalety. Z pewnością jest to świetne rozwiązanie dla osób, które w krótkim czasie osiągnąć widoczne efekty, szczególnie jeśli mają już wyrobioną kondycję i doświadczenie w jakiejś formie sportu. Z drugiej strony, ze względu na ryzyko kontuzji, osoby które nie trenowały wcześniej powinny upewnić się czy ich stan zdrowia pozwala na podjęcie treningów.