zaburzenia erekcji

Wiele farmaceutyków stosowanych w leczeniu powszechnych schorzeń cywilizacyjnych może powodować zaburzenia erekcji. Szacuje się, że około 25% wszystkich przypadków zaburzeń erekcji występuje jako efekt uboczny przyjmowania farmaceutyków stosowanych w leczeniu innych chorób. Ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych rośnie wraz z wiekiem i to właśnie jeden z głównych powodów, dla których zaburzenia erekcji są bardziej powszechne wśród mężczyzn w wieku dojrzałym.

zaburzenia erekcji

Substancje, które mogą wywoływać zaburzenia erekcji

  • Antydepresanty: środki stosowane w leczeniu depresji lub innych chorób psychicznych często zawierają substancje z grupy selektywnych inhibitorów zwrotu wychwytu serotoniny (SSRI), które mogą powodować m.in.: problemy z uzyskaniem i utrzymaniem erekcji, obniżenie libido oraz problemy z wytryskiem.
  • Leki hipotensyjne: mogą powodować problemy z przepływem krwi do prącia co w przypadku naczyń uprzednio uszkodzonych przez nadciśnienie może dodatkowo potęgować występowanie zaburzenia erekcji o podłożu naczyniopochodnym. Leki z grupy betablokerów mogą także spowalniać pracę serca, co również może przekładać się na upośledzenie funkcji seksualnej.
  • Antyhistaminiki: te substancje często wchodzą w skład leków nasennych. Niestety jednym z częstych efektów ubocznych przy ich stosowaniu są właśnie zaburzenia erekcji.
  • Substancje zakazane: wiele nielegalnych substancji takich jak: kokaina lub marihuana obniża responsywność układu nerwowego na bodźce zewnętrzne co prowadzi do zbyt małej stymulacji sensorycznej i problemów z uzyskaniem i utrzymaniem erekcji.
  • Alkohol: podobnie jak w przypadku innych substancji psychoaktywnych w momencie spożycia alkoholu obniżona zostaje responsywność na bodźce zewnętrzne, co skutkuje niewystarczającą stymulacją by erekcja mogła się pojawić i/lub utrzymać. Ponadto nadmierne spożycie alkoholu może prowadzić do uszkodzenia wątroby oraz obniżenia poziomu testosteronu – problemów zdrowotnych, które również powiązane są z zaburzeniami erekcji.

Należy także wspomnieć o interakcjach lekowych – Pacjenci przyjmujący wiele różnych leków jednoczasowo narażeni są  na dodatkowe skutki uboczne wynikające z interakcji pomiędzy nimi. Rozregulowanie wewnętrznej równowagi biochemicznej organizmu na skutek tych interakcji często prowadzi do upośledzenia delikatnych mechanizmów biochemicznych, co w przypadku mężczyzn może prowadzić do problemów z potencją. W wielu przypadkach zmiana leków przyjmowanych przez Pacjenta na inne pozwala zmniejszyć lub zupełnie usunąć ich niepożądane działanie.