LECZENIE ANDROPAUZY I HIPOGONADYZMU

Andropauza to męska przypadłość często porównywana do kobiecej menopauzy, która występuje głównie u mężczyzn w wieku 45+ ale może także pojawić się u młodszych mężczyzn np. na skutek hipogonadyzmu. Męskie hormony płciowe są produkowany w ciele mężczyzny w jądrach. Ich poprawny poziom jest niezwykle ważny ponieważ reguluje on miedzy innymi rozwój narządów płciowych oraz drugorzędnych cech płciowych takich jak kształt sylwetki czy owłosienie ciała. Poziom hormonów ma również wpływ na samopoczucie, sprawność intelektualną oraz popęd seksualny.

Z wiekiem poziom hormonów u mężczyzn systematycznie zaczyna spadać. Terminem, który został przyjęty jako nazwa tego zjawiska jest „andropauza”. Początki tego procesu można zaobserwować  już po przekroczeniu wieku 25 lat. Szacuje się, że w okresie od 25 do 60 roku życia mężczyźni tracą nawet do 70% męskich hormonów obecnych w organizmie.

ANDROPAUZA, HIPOGONADYZM – OBJAWY

Najczęstsze objawy niskiego poziomu hormonów to: brak energii, przerzedzenie owłosienia oraz obniżony popęd płciowy. W niektórych przypadkach andropauza może spowodować problemy z uzyskaniem erekcji, spadek masy mięśniowej oraz pojawienie się większej ilości brzusznej tkanki tłuszczowej. Niedobór hormonów wpływa również na zdrowie psychiczne mężczyzny, może powodować obniżenie nastroju, zmęczenie, problemy z koncentracją, problemy z pamięcią, nerwowość oraz stres. Trzeba zaznaczyć, że andropauza nie jest chorobą. Jednak w większości przypadków związane z nią dolegliwości znacząco obniżają komfort życia mężczyzny.

Obniżeniu poziomu hormonów można skutecznie zapobiegać. Właściwości prewencyjne przypisuje się głównie zdrowemu stylowi życia – najważniejsza jest aktywność fizyczna oraz odpowiednio dobrana dieta. Niestety spadek hormonów męskich można także przyśpieszyć, ich głównymi „zabójcami” są: używki (alkohol i papierosy), niewłaściwa dieta, otyłość oraz brak aktywności fizycznej. Na wczesne obniżenie poziomu męskich hormonów wpływ mogą mieć również predyspozycje genetyczne, niektóre choroby przewlekłe np. cukrzyca oraz nieprawidłowo stosowana suplementacja hormonozastępcza.

ANDROPAUZA, HIPOGONADYZM – METODY LECZENIA

Panowie, którzy zaobserwują u siebie wyżej wymienione objawy powinni rozważyć wykonanie diagnostyki laboratoryjnej oraz konsultację z lekarzem w celu rozważenia rozpoczęcia terapii pozwalającej na wzmożenie naturalnej produkcji hormonów płciowych lub ich suplementacji. Andropauzę można skutecznie leczyć jednak należy pamiętać, że obydwie dostępne metody terapii są ingerencją w gospodarkę hormonalną organizmu i z tego powodu należy w ich trakcie pozostawać pod stałą opieką lekarza prowadzącego.

W VEDI CLINIC andropauza leczona jest pod opieką lekarza urologa, a stosowana przez naszą klinikę forma terapii zapewnia szybki, bezpieczny i kontrolowany wzrost poziomu hormonów.